- Autobedrijf Voitures Extravert uit Helmond bouwt klassieke Porsche 911’s om tot volledig elektrische auto’s.
- De oprichters willen ervoor zorgen dat klassiekers kunnen blijven rijden, zonder dat de eigenaren te maken krijgen met typische problemen van een oude auto.
- Business Insider sprak Martijn van Dijk, mede-oprichter van Voitures Extravert, over zijn drijfveren om klassieke auto’s klaar te maken voor het elektrische tijdperk.
- Lees ook: Waterstof als brandstof voor elektrische auto’s: de perfecte oplossing, of compleet kansloos?
In een relatief klein kantoortje in het grote gebouw van de High Tech Automotive Campus in Helmond zit Voitures Extravert verscholen. Daar staan drie volledig elektrische klassiekers opgesteld. Eentje is het eerste prototype waar het allemaal mee begon, niet geheel toevallig in de baby blauwe kleur die Porsche maar één jaar in de verkoop had, waarmee het de zeldzaamste oorspronkelijke kleur van de 911 werd.
Naast de auto’s staat een bankje met een tafeltje en wat folders. Achterin de kamer bevinden zich twee bureaus, waar Martijn Van Dijk en Jurgen Moerman, de twee oprichters van Voitures Extravert, hun werk verrichten.
Daar wordt ook gelijk duidelijk dat de twee geen gepassioneerde Porsche-techneuten zijn die van hun hobby hun werk hebben gemaakt: “Ik ben van origine bedrijfseconoom, Jurgen ook. We zijn maatjes van de middelbare school”, lacht Van Dijk. “Sterker nog, voordat ik hieraan begon wist ik amper wat van auto’s en vond ik klassiekers vooral mooi. Ik deed marketing voor een telecombedrijf.”
Hoe en vooral waarom begin je dan een bedrijf in de wereld van de klassieke automobielen? En waarom maak je het jezelf nog lastiger door te bedenken dat je die klassiekers wel kan voorzien van moderne, volledig elektrische aandrijflijnen?
“De corporate wereld waarin ik werkte, begon me steeds meer tegen te staan", vertelt Van Dijk. "Het begon op een eindeloze race te lijken, waarbij we het nooit gingen winnen van de concurrent. Het kwam dan ook mooi uit dat ik met een goede regeling weg kon gaan, zo kon ik wat voor mezelf beginnen en konden de jongere collega’s met passie het stokje overnemen."
Maar waar hij mee voor zichzelf zou beginnen, wist hij nog niet. Eind 2015 zegde Van Dijk zijn vaste baan op en daarna greep hij de kans om een van zijn levensdoelen af te vinken: hij kocht de auto die hij altijd al wilde hebben. In Van Dijks geval was dat een klassieke Citroën DS. “Zo’n Snoek, die ken je wel toch? Ik wilde al zo’n 30 jaar een DS en toen ik hem eindelijk had, was ik ook zeker onder de indruk van het design, en het gevoel die de klassieker je geeft.”
Onbewust werd hier de basis gelegd van wat nu Voitures Extravert is, want de dagen waarin alles nog mooi en nieuw was, waren snel voorbij in de droomauto. Van Dijk begon door de charme van de klassieker heen te kijken: “Na een dag of twee begon de ellende. Geluidjes, rijgedrag, prestaties, het was het allemaal toch nét niet. Ik dacht: wat zou het gaaf zijn als dit elektrisch kan.”
Het begint met marktonderzoek
Als liefhebber van de Citroën DS, begon Van Dijk met het idee om deze klassieker van een elektrische aandrijving te voorzien. Maar daar kwam hij redelijk snel van terug. Als marketeer wist hij hoe hij marktonderzoek moest doen. Hij sprak met veel mensen, van liefhebbers en hobbyisten tot mensen die hem voorgingen.
Het werd Van Dijk duidelijk dat zijn beoogde project moeilijker was dan hij had gedacht. Een serieuze markt voor elektrische klassiekers was er zes jaar geleden nog niet en veel projecten op dit gebied liepen stuk. Precies in lijn met de verwachting van Van Dijk, want veel pioniers opereerden op zo’n kleine schaal dat hij er geen bedrijfsmodel in zag. Voitures Extravert moest het dus heel anders aanpakken.
Het lichtje ging branden toen hij met een oldtimerspecialist om tafel ging zitten. Van Dijk vertelde hem vol enthousiasme over zijn idee. De specialist vroeg Van Dijk waarom hij een bakkerij wilde opstarten die alleen suikerbrood verkoopt.
Van Dijk legt uit: "Suikerbrood is een mooi product, maar daar verkoop je er als bakker hoogstens een paar van per dag, misschien wat meer in het weekend. Daar kan je als bakker niet van leven. Je moet bruinbrood gaan verkopen.” Maar dat bruine brood, wat was dat dan? Daar had de specialist een antwoord op: de Porsche 911.
Vanaf dat moment viel alles op zijn plek. Hoewel de DS ook een klassieker is, is hij geenszins vergelijkbaar met een Porsche 911. Dat werd nog duidelijker toen Van Dijk opnieuw marktonderzoek deed. “Iedereen vond de 911 gaaf, echt iedereen”, vertelt Van Dijk.
Maar belangrijker nog was dat de Porsche 911 iets had wat de DS niet had: volume. “Er zijn er ooit 200.000 van gemaakt en er zijn er nu nog 150.000 van over. Dat is een gigantisch aantal, wat betekent dat wij voldoende auto’s kunnen vinden om om te bouwen”, zegt Van Dijk. “Die schaal houdt ook in dat er voldoende onderdelen te vinden zijn en dat er zelfs nog nieuwe geproduceerd worden. Dat maakt het bouwen van onze auto’s een stuk makkelijker.”
In de basis was de combinatie van een elektrische aandrijflijn met de Porsche 911 dus perfect. Maar tegelijkertijd schop je tegen flink wat schenen met dit idee. “De grijze oude mannetjes uit de autowereld waren het er niet mee eens. Ze beweerden dat we de ziel uit de auto trokken door de motor te verwijderen. Ook was er volgens hen daardoor geen kans van slagen”, vertelt Van Dijk. “Maar dat bracht het rebelse in mij naar boven. Ik dacht: ik zal jou eens laten zien dat het wel kan.”
En daarbij kwam de ervaring als marketeer weer naar boven. Uit zijn marktonderzoek bleek namelijk dat hij zich helemaal niet op de grijze oude mannetjes moest richten met elektrische Porsches. “Dat zijn mensen die na het eten graag nog even aan hun auto gaan sleutelen, mensen die er alleen in de zomer mee rijden. Wij richten ons op mensen die de auto écht willen gebruiken, maar zonder alle ellende die bij het bezitten van een klassieker komt kijken”, zegt hij.
“We vliegen het vanuit een fundamenteel andere hoek aan dan anderen het doen. We zoeken uit wat de klant wil en verwacht, en proberen dat te leveren. We starten niet met wat wij gaaf vinden”, legt Van Dijk uit. “Daarom wisten we bijvoorbeeld vanaf het begin al dat we niet onder de 400 kilometer aan reikwijdte moesten gaan zitten, dan haken onze klanten af. Dat was dan ook een harde eis bij de ontwikkeling van de auto."
Financiering voor startup via angel investors
Maar zelfs met al die informatie is het niet eenvoudig om een bedrijf als dit op te zetten. “We moesten kijken naar financiering, want er komt heel wat geld bij het opzetten van iets als dit kijken. Maar ik heb daarvoor nooit aan banken gedacht. Dat zijn dezelfde grijze mannetjes die aan de klassieke Porsches sleutelen. Ik dacht gelijk aan angel-investeerders”, zegt Van Dijk.
Maar die investeerders zaten niet direct op Voitures Extravert te wachten. Ze vonden het allemaal een te gek idee, maar niet om in te investeren. “We bleven gewoon doorgaan tot we bij onze huidige investeerder uitkwamen. Hij gaf eerlijk toe dat het ‘zijn raarste investering ooit’ zou zijn, maar hij wilde er wel in meegaan”, zegt Van Dijk. Daarmee was de eerste 300.000 euro binnen en kon er een prototype gemaakt worden: de baby blauwe die in het kantoor in Helmond geparkeerd staat.
Nadat deze investering binnen was en het bedrijf echt van start kon, begon het achterlaten van de andere investeerders aan Van Dijk te knagen. “Ik wist dat ze allemaal enthousiast waren, en ik bedacht me dat ik hun expertise goed kon gebruiken. Daarom richtte ik de ‘Classic Future Society’ op: een club waarbij mensen een 5.000 euro kostende renteloze obligatie kopen. Hiermee krijgen ze het recht om één keer per jaar een dag met de auto door te brengen”, vertelt de ondernemer. “Zo konden de angels toch nog meedoen, konden wij gebruik maken van hun enthousiasme en ambassadeurschap, en haalden we gelijk nog eens 225.000 euro op.”
Maar met twee investeringen kon Voitures Extravert geen auto’s op eigen financiële kracht bouwen. Daar had het de actieve hulp van klanten bij nodig.
Gelukkig had Van Dijk daar een creatieve oplossing voor: “We verkopen onze auto’s net als nieuwbouwwoningen: klanten betalen in fases mee. En nee, daar hebben we nog nooit vragen over vertrouwen over gehad. Sterker nog, het creëert extra waarde voor de klant, want nadat wij een nieuw deel van het geld factureren laten we zien wat ermee gebeurt. Een klant kan bijvoorbeeld live zien hoe de auto in de gewenste kleur gespoten wordt. Hij maakt het hele proces actief mee. En dat maakt de auto wellicht nog waardevoller.”
Daarnaast wordt er bij Voitures Extravert enorm veel aandacht besteed aan de afwerking van de auto. “Ik wist vanaf het begin dat je niet zomaar een elektrische aandrijflijn in een auto kon lepelen. Ik kwam tijdens mijn gesprekken met anderen projecten tegen waarbij dit gebeurde. Als ik dan de auto’s bekeek, schrok ik van de kabels die door de achterbak liepen en het dashboard dat bestond uit een in hout geplaatste Android-telefoon”, lacht Van Dijk. “Je kunt je natuurlijk wel indenken dat mensen daar niet op zitten te wachten."
Een blanco canvas
Van Dijk wist vanaf het begin dat hij eigenlijk met een blanco canvast moest beginnen. Daarom worden alle auto’s eerst volledig gestript. Niet door Voitures Extravert zelf, maar door een partner in Duitsland. Een expert op het gebied van dergelijke auto’s. Die verzorgt ook grotendeels de opbouw, natuurlijk wel volledig naar wens van de klant en Voitures Extravert.
De auto komt alleen terug naar Nederland voor het ‘huwelijk’, oftewel de samenkomst van de aandrijflijn en de rest van het voertuig.
En die aandrijflijn ontwikkelde de twee oprichters ook niet zelf. “We hebben hem samengesteld uit nieuwe onderdelen die je gewoon kunt inkopen”, vertelt Van Dijk. “Wat we wel zelf hebben gemaakt, is de software die alles aanstuurt. Alles in deze auto’s werkt namelijk digitaal. We wilden geen mechanische onderdelen meer hebben. Het moest onderhuids modern zijn, wat dus bijvoorbeeld inhoudt dat zelfs de ruitenwissers elektronisch aangestuurd worden. Dat doen we samen met een partner uit Silicon Valley."
En dat schept ook weer mogelijkheden. Zo is het ventilatierooster boven het achterraam nu dicht. Daarachter plaatste Voitures Extravert een LED-balk die tijdens het laden de status van het accupakket aangeeft. Dat komt ook terug onder de tankklep. Daar komt een zwarte afdekking met een rits LED-lampjes. Die kleuren wit bij het openen van de klep, zodat de de eigenaar kan zien waar de stekker in moet. Als het laden begint, geven de lampjes het accuniveau aan. “Dat zijn de dingen die mensen die dit soort auto’s kopen als eerste aan hun vrienden laten zien”, beweert Van Dijk.
Maar de aandacht voor detail gaat nog veel verder. In de Porsche zit bijvoorbeeld een schakelpook. Daarmee schakel je niet, maar kies je of je vooruit, achteruit of in neutraal wilt staan. “Ik ben heel trots op hoe de pook voelt. Hoe hij langzaam zwaarder gaat naarmate je verder van het middelpunt komt. Het geeft een gevoel van luxe die je verwacht in dit soort voertuigen”, zegt Van Dijk trots. “En daarbij komt ook nog eens dat het een heel duurzaam onderdeel is, want hij wordt ook gebruikt in heftrucks en dergelijke. Hij gaat dus heel lang mee.”
Elektrische aandrijving haalt eruit wat erin zit
Tot nu toe lijkt het er dus vooral op dat Van Dijk en Moerman een Porsche nog beter hebben gemaakt door de auto niet alleen te elektrificeren, maar ook te digitaliseren. En dat is gedeeltelijk zo, want als we Porsche-experts mogen geloven, was de 911 die tussen 1964 en 1989 werd gemaakt eigenlijk helemaal niet zo heel goed. Hij was zijn tijd ver vooruit, dat wel, maar de potentie die de auto had, werd nooit volledig benut.
Daar kwam een die-hard Porsche-liefhebber en ex-Porsche-racer achter toen hij achter het stuur van een van de auto’s van Voitures Extravert mocht kruipen. “Met tranen in zijn ogen - niet letterlijk, maar je zag dat het hem pijn deed - vertelde hij ons dat we het voor elkaar hadden gekregen om al het mogelijke uit de auto te halen”, vertelt Van Dijk.
Nu heeft Voitures Extravert nooit de ambitie gehad om een die-hard elektrische sportwagen neer te zetten. Waarom dan toch tot het uiterste gaan bij tests? “Dat is tweedelig. We willen natuurlijk weten wat onze auto kan en waar de balans ligt. Maar dat doen we niet door de auto ook daadwerkelijk zo te verkopen. Je moet weten waar de grenzen liggen om te bepalen wat een goede afstelling is die je aan klanten meegeeft. Die zijn niet gewend aan een klassieker die direct 700 Nm aan koppel heeft en daarmee binnen 5 seconden op de 100 kilometer per uur zit”, legt Van Dijk uit.
“Voor ons is het testen vooral bepalen waar we kunnen verbeteren. Zo kregen we in het begin te horen dat bestuurders het gevoel hadden dat de auto reageerde in fases. Ze hadden het gevoel alsof de turbo ineens aanging en de auto tijdens het gasgeven ineens harder ging. Dat gebeurde bij de originele turbomotor van Porsche misschien, maar wij hebben geen turbo en willen een vloeiende rijervaring. Dat hebben we dus gelijk door onze software-engineers laten aanpassen”, vertelt Van Dijk.
Een probleem waar de klassieke Porsche 911 bekend om stond, maar wat Voitures Extravert niet hoefde op te lossen was dat “de auto eigenlijk alleen lekker reed met een volle tank”, lacht Van Dijk. “Omdat de tank voorin zit en de motor achterin, heeft de auto eigenlijk van origine een onbalans. Met het plaatsen van de elektrische aandrijving met een deel van de batterijen voorin en de elektromotor achterin, behaalden we een veel betere en vooral stabiele gewichtsbalans.”
Voor het geld?
Voor een man die enkele jaren terug alleen van een Porsche 911 had gehoord, maar er voor de rest niet veel mee had, vertelt Van Dijk enorm gepassioneerd over de auto. “Dat komt vanzelf als je zoveel met deze klassieker werkt. De auto vertelt zijn verhaal gaandeweg je hem beter en beter leert kennen”, zegt hij terwijl hij uitlegt waarom er zoveel gaten in het dashboard zitten.
Maar als die passie voor de auto er in het begin niet was, en er eigenlijk ook geen drang was om de wereld te redden met elektrische auto’s, waarom kom je dan elke dag uit bed om aan de bak te gaan? Voor het geld? “Haha, als je het echt alleen voor het geld doet, zou ik je aanraden om een ander vakgebied te kiezen. Maar ik moet ook eerlijk zeggen dat ik er niet aan was begonnen, als ik er niet van rond had kunnen komen. Ik heb vanaf het begin mijn compensatie meegerekend in alle berekeningen. En ja, daar heb ik soms wat van ingeleverd als dat moest, maar in de basis zat dat altijd goed”, legt Van Dijk uit.
“Ik denk ook dat een bedrijf als dit op geen enkele andere manier kan bestaan dan op de manier waarop wij het doen”, zegt Van Dijk doelend op het businessmodel met als basis de Porsche 911 en de wens van de klant. “Als we per auto één klant moesten vinden en deze volledig naar wens moesten gaan bouwen, dan zouden we er niet van kunnen leven. Daar ben ik heilig van overtuigd”, voegt hij eraan toe.
Als het dan niet per se om het geld gaat, waarom dan wel? “Omdat ik vind dat het straatbeeld wel wat kleur kan gebruiken. Auto’s van tegenwoordig, met name elektrische auto’s, zijn allemaal grijze blokkendozen waar niemand blij van wordt”, zegt Van Dijk. “Als je met een van deze auto’s gaat rijden, zie je dat mensen naar je beginnen te lachen en wijzend omkijken.”
Maar de echte motivatie van Van Dijk is eigenlijk geen van beide voorgenoemde punten. Ja, ze zijn beide mooi, maar eigenlijk wil hij een voorbeeld voor zijn kinderen zijn: “Ik wil laten zien dat je iets kan bereiken als je het echt wilt, hoe gek ook. En ik denk dat ik met Voitures Extravert best een goed voorbeeld neerzet.”
Wat de toekomst voor Voitures Extravert in petto heeft, is nog onduidelijk. Wel zijn er voldoende plannen. “Dit jaar gaan we zeven auto’s uitleveren, waarvan er nu drie klaar staan. Volgend jaar moeten het er veertien worden, en het jaar daarna twintig”, zegt Van Dijk.
“Daarmee kunnen we de productieketen optimaliseren en komt er mogelijk ruimte voor iets nieuws. Er is heel veel mogelijk. Misschien dat we er een ander automodel toevoegen. Ik zou graag eens werken met de Citroën SM, zoals die van Johan Cruyff. Dat is eigenlijk een verschrikkelijk slechte auto. Het zou prachtig zijn als we die klassieker betrouwbaar en aantrekkelijk kunnen maken. Maar ja, het is natuurlijk geen 911 met al zijn voordelen…”
Meer over elektrische auto's? Check ook deze stukken eens:
- De topman van Lamborghini legt uit waarom de fabrikant voorlopig geen volledig elektrische supercar zal uitbrengen
- 5 redenen waarom draadloos laden van elektrische auto’s nog altijd geen succes is
- Tesla-rivaal Lucid zegt dat prijzen voor elektrische auto’s wellicht omhoog moeten vanwege problemen in de toeleveringsketen en stijgende inkoopkosten
- Audi onthult de A6 Avant e-tron concept: de eerste elektrische stationwagen met 700 km reikwijdte
- Waarom stekkerauto’s het de komende 20 jaar zullen winnen van alternatieven zoals waterstof, volgens de topman van Fastned